طراحی توپ تنیس در کتیا
در این مقاله رایگان از سایت سِلف آموز، به آموزش طراحی توپ تنیس در کتیا با استفاده از محیطهای Generative Shape Design (GSD)، Sketcher، Part Design خواهیم پرداخت.
اگر به آموزشهای دیگر کتیا علاقه دارید، میتوانید مطالب مختلف و رایگان در زمینه آموزش کتیا را مطالعه کنید.
همچنین اگر به آموزشهای حرفه ای کتیا علاقه دارید، میتوانید مطالب مختلف در زمینه آموزش کتیا را مشاهده کنید.
برای طراحی توپ تنیس ابتدا میبایست روابط و پارامترهایی برای استفاده در طراحی ایجاد کرد.
طراحی توپ تنیس ، یکی از تمرینهای کتاب تمرینات پیشرفته کتیا – تمرین اول از انتشارات شهبازی میباشد.
برای تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید:
کتاب تمرینات پیشرفته کتیا
تعریف روابط و پارامترها در طراحی توپ تنیس در کتیا
یک سند جدید در محیط GSD ایجاد میکنیم. قبل شروع طراحی توپ تنیس ، از طریق منوی Tools، به آدرس زیر رفته و گزینه های Relations و Parameters را فعال میکنیم.
Tools => Options => Infrastructure => Part Infrastructure
از سربرگ Display، گزینه های Relations و Parameters را تیک میزنیم.
- دستور Formula از نوار ابزار Knowledge را اجرا میکنیم.
- در قسمت شماره 1 از تصویر زیر، گزینه Length را انتخاب میکنیم.
- در قسمت شماره 4، عدد 24 را وارد میکنیم و در قسمت شماره 3، میتوانیم نام آن را عوض کنیم.
- بعد از تکمیل موارد گفته شده دکمه شماره 2 را میفشاریم تا مشخصات ایجاد شده در پنجره بالا قرار گیرد.
- همین کار را دو بار دیگر تکرار میکنیم و به ترتیب عددهای 5 و 39 را به آن اختصاص میدهیم.
- بعد از کامل شدن پارامترها، پنجره Formulas را تأیید میکنیم.
اگر به درخت طراحی دقت کنیم، خواهیم دید که قسمت Parameters به آن اضافه شده است.
بعد از اینکه پارامترهای مورد نیاز برای طراحی توپ تنیس در کتیا را ایجاد کردیم، قسمت اصلی توپ تنیس را طراحی میکنیم.
طراحی قسمت اصلی توپ تنیس
برای طراحی توپ تنیس در کتیا ابتدا یک نیمکره ایجاد میکنیم.
نیازی به ایجاد یک کره کامل نیست. کافیست یک نیمکره ایجاد کرده و بعد از طراحی کامل آن، یک قرینه از طراحی بگیریم.
دستور Point از نوار ابزار Wireframe را اجرا میکنیم. پنجره Point Definition را بدون هیچ تغییری تأیید میکنیم.
دستور Sphere از نوار ابزار Surfaces را اجرا کرده و نقطه ای که در مرحله قبل ایجاد کردیم را انتخاب میکنیم.
تنظیمات را مانند تصویر زیر انجام داده و پنجره Sphere Surface Definition را تأیید میکنیم.
ترسیم اولیه قسمت مارپیچ توپ تنیس
صفحه کاری YZ را انتخاب کرده و وارد محیط Sketcher میشویم.
ترسیم این قسمت را مرحله به مرحله جلو میرویم.
دستور Project 3D Elements از نوار ابزار Operation را اجرا میکنیم.
لبه ای که در تصویر زیر نشان داده شده را انتخاب میکنیم.
ترسیمی که در مرحله قبل ایجاد کردیم را با دستور Construction/Standard Element از نوار ابزار Sketch Tools، به خط کمکی تبدیل میکنیم.
روی صفحه کلیک کرده (جایی غیر از ترسیم) و روی همین دستور کلیک میکنیم تا از حالت اجرا خارج شود.
ترسیمی مانند تصویر زیر رسم میکنیم. این ترسیم، ترسیم اولیه مارپیچ توپ تنیس میباشد.
اختصاص پارامتر به قید اندازه
روی اندازه شعاع دو بار کلیک میکنیم.
در پنجره Constraint Definition، در قسمت Radius، راست کلیک میکنیم و گزینه Edit formula را انتخاب میکنیم (تصویر زیر).
در درخت طراحی از قسمت Parameters، پارامتر Length.1 را انتخاب میکنیم.
بعد از انتخاب پارامتر، همه پنجره ها را تأیید میکنیم.
اگر به اندازه دقت کنیم، میبینیم که یک f(x) در جلوی عدد اضافه شده است و به این معنی است که در این اندازه از پارامتر استفاده شده است.
یک خط محور مانند تصویر زیر رسم میکنیم.
دستور Intersection Point از نوار ابزار Profile را اجرا کرده و خط محور مرحله قبل و نیم دایره ای که در ابتدای ترسیم ایجاد کردیم را انتخاب کرده تا محل تقاطع آنها به دست آید.
با کلید Ctrl، نقطه ایجاد شده و خط عمودی سمت راست را انتخاب کرده و به آنها قید Coincidence میدهیم.
ترسیم مقطع مارپیچ
یک دایره که مرکز آن روی خط محور مرحله قبل است، ترسیم کرده و قطر آن را با قید اندازه، مقید میکنیم.
روی قید اندازه راست کلیک کرده و از گزینه Radius.# object، گزینه Edit formula را انتخاب میکنیم.
در درخت طراحی از قسمت Parameters، گزینه Length.2 را انتخاب میکنیم.
بعد از انتخاب پارامتر، همه پنجره ها را تأیید میکنیم.
از مرکز دایره تا نقطه صفر مختصات را قید اندازه داده و روی اندازه دو بار کلیک میکنیم.
در پنجره Constraint Definition، در قسمت Value، راست کلیک میکنیم.
گزینه Edit formula را انتخاب کرده و در درخت طراحی از قسمت Parameters، گزینه Length.3 را انتخاب میکنیم.
بعد از انتخاب پارامتر، همه پنجره ها را تأیید میکنیم.
دستور Output feature از نوار ابزار Tools را انتخاب کرده و دایره ای که در مرحله قبل ترسیم کردیم را انتخاب میکنیم.
در این حالت، دایره به شکل پر رنگتری نشان داده میشود.
از این دستور زمانی استفاده میکنیم که بخواهیم ترسیم مورد نظر با بقیه ترسیمها در یک اسکچ انتخاب نشود و به صورت مستقل عمل کند.
حال که مقطع مارپیچ توپ تنیس را به دست آوردیم، نوبت به مسیر مارپیچ میرسد.
از محیط Sketcher خارج شده و دستور Projection از نوار ابزار Wireframe را اجرا میکنیم.
تنظیمات را مانند تصویر زیر انجام میدهیم.
با انجام این کار موضوع مورد نظر (ترسیم مراحل قبل) بر روی سطح مورد نظر (کُرِه) تصویر میشود.
بعد از انجام تنظیمات، پنجره Projection Definition را تأیید میکنیم.
با تصویر کردن ترسیم انتخاب شده بر روی نیمکره، مسیر مارپیچ جهت طراحی توپ تنیس نیز به دست می آید.
به دست آوردن حجم اصلی توپ تنیس در کتیا
وارد محیط Part Design میشویم و دستور Thick Surface از نوار ابزار Surface-Based Features را اجرا میکنیم.
کره را انتخاب میکنیم. در قسمت First Offset، عدد 3 را وارد میکنیم و پنجره ThickSurface Definition را تأیید میکنیم (فِلِش نارنجی رنگ به سمت داخل مدل باشد).
دستور Slot از نوار ابزار Sketch-Based Features را اجرا کرده و در قسمت Profile، دایره را انتخاب میکنیم.
در قسمت Center curve نیز Project را انتخاب میکنیم و پنجره Slot Definition را تأیید میکنیم.
لبه های Slot، در مرحله قبل را با دستور Edge Fillet از نوار ابزار Dress-Up Features، با شعاع 1 میلیمتر گرد میکنیم.
دستور Mirror از نوار ابزار Transformation Features را اجرا میکنیم.
صفحه YZ را به عنوان سطح تقارن انتخاب کرده و پنجره Mirror Definition را تأیید میکنیم.
با قرینه کردن این قسمت، طراحی توپ تنیس در کتیا کامل میشود.
برای مشاهده لینک دانلود لطفا وارد حساب کاربری خود شوید!
وارد شویدپسورد فایل : ندارد گزارش خرابی لینک
دیدگاهتان را بنویسید